Förändringsförmåga - nyckeln till framgång i en snabbföränderlig värld
Janne Carlsson, PhD Janne Carlsson, PhD

Förändringsförmåga - nyckeln till framgång i en snabbföränderlig värld

Förändringsförmåga är idag den mest avgörande kompetensen för organisationer som vill vara framgångsrika och konkurrenskraftiga. I en tid av snabb teknologisk utveckling och global omställning handlar det om att kunna driva sin egen utveckling, skapa resultat och snabbt omsätta ny teknik som exempelvis AI i praktiken.

Läs mer
Vetenskaplig grund
Janne Carlsson, PhD Janne Carlsson, PhD

Vetenskaplig grund

Vår utvecklingsmetodik är grundad i den förändringsforskning som startade för cirka 30 år sedan vid Linköpings Universitet (LIU). Produktivitetsdelegationen hade lagt fram sin rapport och kravet på förändring och utveckling var tydlig.

Läs mer
Resultat från dag ett
Janne Carlsson, PhD Janne Carlsson, PhD

Resultat från dag ett

Traditionell utbildning följer en linjär logik. Först ska vi utbilda oss, som steg två ska vi omsätta det i vår verklighet och som steg tre ska resultaten dyka upp som ett litet ”mirakel” (and then miracle appears). Vi vet alla att verklig utveckling i verkliga livet inte sker på det sättet. Faktum är att det är precis tvärt om. Bra utveckling och förändring startar med resultat, inte tvärtom.

Läs mer
Resan är inte linjär
Janne Carlsson, PhD Janne Carlsson, PhD

Resan är inte linjär

Resan från fyrkantig till rund är inte linjär. De gamla förändringsverktygen kommer inte att räcka. De är gjorda för att fila på och förbättra den fyrkantiga organisationen.

Läs mer
Verksamhetsutveckling
Janne Carlsson, PhD Janne Carlsson, PhD

Verksamhetsutveckling

Verksamhetsutveckling och resultat uppnås inte med en traditionell linjär utvecklingslogik. Inte heller med traditionell utbildning. I stället sker verklig utveckling i verkliga organisationer i enlighet med en cirkulär utvecklingsmodell.

Läs mer
Stuck in the middle
Janne Carlsson, PhD Janne Carlsson, PhD

Stuck in the middle

Vi ser att många organisationer är i detta mellanläge idag, “stuck in the middle”. De är fast i fyrkantiga organisationer, trots att omvärlden är rund. I en sådan organisation blir det svårt att möta kundernas förväntningar, men även medarbetarnas.

Läs mer