Kontakta oss

Vad kul att du hittat hit - har du någon fundering? Kontakta oss gärna så återkommer vi så snart som möjligt!

Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Googles sekretesspolicy och användarvillkor gäller.

Stuck in the middle

Från fyrkantig till rund

Varför behövs en ny typ av organisationer? Jo, igår var världen mer stabil, enkel och förutsägbar. Vi brukar säga att den var fyrkantig. Då var det bra att ha fyrkantiga och hierarkiska organisationer inriktade på kontroll med långa beslutsprocesser och planeringshorisonter. Det passade ihop och fungerade bra tillsammans.

Men idag och än mer i morgon är världen istället föränderlig, komplex och oförutsägbar. Senaste åren har visat detta med tydlighet när saker vi inte kunde föreställa oss har hänt på kort tid; pandemi och krig i Europa är bara två exempel som visar att förutsättningarna kan förändras över en natt. Även utvecklingen går fortare än någonsin och nya tjänster och produkter utvecklas i rasande tempo. Världen är numera i konstant rörelse. Det är detta vi menar med att världen är mer rund idag. En rund värld ger stora möjligheter, men ställer också helt andra krav på organisationer.

Kravet på snabbare förändring och utveckling startade för över 30 år sedan. Redan då började man inse att det behövdes en typ organisationer, de som är följsamma till nya försättningar. Idag är behovet ännu större. Organisationer behöver vara designade för den nya tiden och vara i konstant utveckling. De behöver vara mer utforskande och tillvarata alla möjligheter som finns för att bibehålla sina resultat och sin relevans. Det är denna typ av organisationer vi kallar runda. Att gå från fyrkantig till rund är en utforskande resa, som är både utmanande och rolig.

“Stuck in the middle”

Fyrkantiga organisationer i en rund värld är inte bra. Det blir en dålig kombination som får konsekvenser i form av sviktande resultat.

Vi ser att många organisationer är i detta mellanläge idag, “stuck in the middle”. De är fast i fyrkantiga organisationer, trots att omvärlden är rund. I en sådan organisation blir det svårt att möta kundernas förväntningar, men även medarbetarnas. Alla känner av denna besvärande tröghet. I en tid där kunderna har oändliga valmöjligheter, där medborgare ställer nya krav på offentliga tjänster samtidigt som ekonomin är ansträngd och det råder kompetensbrist inom de flesta branscher gäller det att arbeta på nya sätt. Gårdagens lösningar kommer inte att fungera på morgondagens problem. Förflyttningen mot en organisation som är följsam och möter upp de krav och förväntningar som finns behöver påbörjas.

Alla vill ju framåt, men det är lätt att fastna. Ibland ser vi att det handlar om idétröghet, en oförmåga att se både problem och lösningar. Ibland handlar det istället om manövertröghet, att man ser problemet men har svårt att komma i gång i ett agerade för att ta sig vidare. Oavsett var problemet ligger kostar det på att vara ”stuck in middle”, både i resultat och att människors potential inte tas tillvara.